E-commerce Manager. Czy warto zatrudnić?
ostatnia aktualizacja: 5 maja 2022
autor: Adrian Jabłoński
Transkrypcja powyższego nagrania wideo:
Jeśli otworzyłeś ten materiał prawdopodobnie interesuje Cię powierzenie odpowiedzialności za cały marketingu internetowy jednej osobie, albo szukasz pracy na tym stanowisku. Z tego materiału dowiesz się o funkcji menedżera e-marketingu dla sklepu internetowego – inaczej zwanego E-commerce Managerem.
Jest nim osoba, która powinna posiadać wiedzę i doświadczenie w tworzeniu i zarządzaniu strategią marketingową w wielu kanałach. Mogą nimi być np. reklama płatna w Google, mediach społecznościowych, sieciach RTB, czy innych kanałach dostarczających ruch do Twojego e-sklepu.
Doświadczenie w tworzeniu strategii marketingowych oznacza umiejętność zadawania właściwych pytań i odpowiadania na nie. Najczęściej E-commerce Managera, zadaje sam sobie pytania, na które musi odpowiedzieć, aby taką strategię utworzyć. Przedstawiam Ci najczęściej występujące wraz z kontekstem:
1. w które źródło ruchu inwestować? Ustala czy dany kanał: a. wpasowuje się w kategorię produktów, potrzeby klientów i ich typowe zachowania; b. jest odpowiedni ze względu na etap rozwoju biznesu. Polecam zapoznanie się ze stworzonym przeze mnie poradniku “Reklama w Google czy mediach społecznościowych?” dostępnym pod linkiem: https://forpage.pl/google-czy-social-media/
2. ile? Określa kwotę inwestycji potrzebną do realizacji potrzeb klienta, najczęściej wzrostu przychodów i zysków
3. kiedy? Decyduje o terminach i kolejności uruchamiania źródeł ruchu ze względu na np. sezonowość (tj. chce wycisnąć jak najwięcej sprzedaży poprzez wykorzystanie okazji rynkowej).
4. w jakim momencie? Decyduje o terminach i kolejności uruchamiania źródeł ruchu ze względu na np. wielkość grup/list odbiorców (tj. powinien poczekać, aż zwiększy się ruch w sklepie, aby kampania miała szansę być opłacalną).
5. na jakie funkcje narzędzia? Mimo, że ostateczną decyzję podejmuje specjalista oddelegowany do danego narzędzia, który ponosi finalnie odpowiedzialność za dostarczenie rezultatów, E-commerce manager opiniuje jego podejście do kampanii, grup reklam i reklam, przed ich uruchomieniem oraz w toku ich aktywności.
6. jakich efektów spodziewać się? Estymuje wartość i zmianę wskaźników KPI w toku współpracy, najczęściej przychodów, kosztów, ROAS, wskaźnika konwersji transakcji, opcjonalnie – współczynnika odrzuceń czy wartości średniego koszyka zakupowego.
7. jakie są ryzyka? Przewiduje co może spowodować, że estymacje KPI nie znajdą odzwierciedlenia w rzeczywistości, np. w wyniku sytuacji geo-politycznej, pandemicznej, pogodowej, albo kwestii wydajności serwera, użyteczności silnika sklepu, user experience sklepu. Wszystkie oddziaływują na KPI.
8. jakie zasoby są potrzebne i jakie zadania muszą zostać wykonane, aby strategia stała się wykonalna? Zarządza projektem, czyli przydziela zasoby do zadań na osi czasu.
9. którym specjalistom oddelegować zarządzanie i odpowiedzialność za dane narzędzia? Przydziela prace wg. kompetencji i dostępności członków zespołu.
10. kiedy efekty pojawią się? Zakłada prawdopodobny okres pojawienia się zmian we wspomnianych KPI, uwzględniając wszystkie poprzednie punkty.
Przedstawiam Ci także najczęściej występujące pytania zadawane e-sklepom przez E-commerce Managera, wraz z kontekstem:
1. jaki jest cel współpracy? Klient podaje np. wzrost przychodów i zysków e-sklepu.
2. w jakim czasie cel musi być osiągnięty? Sklep określa np. cele miesięczne, kwartalne, roczne. Nie musi tego robić, jeżeli marketing internetowy ma generować – jak to mówią właściciele e-sklepów – “jak najwięcej przychodów i zysków”. W takim modelu E-commerce Manager i tak wyznacza cele wewnątrz swojego teamu, aby benchmarkować dane z przyszłości z przeszłością, a także by wiedzieć kierunek, w którym zmierza jego praca i na bieżąco oceniać czy podąża – jak statek na morzu – we właściwym kursie.
3. czy klient kiedykolwiek stosował płatną reklamę? Odpowiedź twierdząca wskazuje, iż należy dokonać analizy działań historycznych, aby w sposób bardziej dokładny przygotować strategię marketingową.
4. czy samodzielnie, przez pracownika czy przy udziale innego podmiotu (i jakiego)? Działając na rynku od 2014 roku wiemy, które agencje wykonują beznadziejną robotę, a które spełniają ogólno przyjęte standardy. Wiedza o współpracy z jakąś agencją pozwoli estymować e-commerce managerowi czy efekty uzyskane z Twojego budżetu mogłyby być lepsze.
5. czy mierzono wpływ agencji na sprzedaż, a dane są widoczne w panelu analitycznym, np. Google Analytics, Menedżer Reklam Facebooka itp.? Czasami zdarza się, że działania były prowadzone, ale nie mierzono np. konwersji sprzedaży. W tym przypadku analiza tego źródła ruchu będzie zawierać dane tylko delikatnie wspomagającą pracę e-commerce managera.
6. z jakimi efektami prowadzono kampanie? E-commerce manager oczekuje opinii “z ust” właściciela sklepu, aby możliwie dokładnie zrozumieć sentyment wypowiedzi i zrobić co w jego mocy, aby klient nie spotkał się ponownie z tymi samymi negatywnymi emocjami podczas nowej współpracy.
7. w jakim czasie? Okres działania reklam, szczególnie w social mediach ma istotny wpływ na raportowaną skuteczność, o czym mówię w materiałach pt. “Mniejsze zasięgi na Facebooku i Instagramie. Z czego wynikają i jak uratować sprzedaż? oraz “60% mniej sprzedaży od iOS 14 – czy Facebook i Instagram opłacają się?”. Link znajdziesz w opisie poniżej.
Odpowiedzi na postawione pytania stanowią podstawę do utworzenia:
- budżetu marketingowego
- harmonogramu akcji marketingowych
- planu marketingowego
… stanowiących elementy strategii marketingowej.
Jeśli chodzi o wiek, płeć E-commerce Managera – nie mają znaczenia w mojej opinii. Zamiast oceny fizycznej, zastosowałbym ocenę portfolio – historycznych sukcesów, oferty, mindsetu i rodzaju kandydata. Więcej o różnicach między kandydatem-pracownikiem a kandydatem-agencją znajdziesz w moim materiale “Agencja vs. Freelancer vs. Pracownik. Komu powierzyć e-marketing?”. Link wkrótce opublikujemy tutaj.
Powierzenie jednej osobie odpowiedzialności za zarządzanie całym marketingiem internetowym jest dobrym pomysłem, pod warunkiem, iż rozumiesz zasadność postawionych przeze mnie pytań i rekomendowanych do postawienia kandydatowi. Jeżeli nie do końca czujesz powód, dla którego należy odpowiedzieć przynajmniej na większość pytań, E-commerce managera nie jest dla Ciebie.
Istnieje jeszcze jedno logiczne uzasadnienie: bardzo dobrze znasz się na e-commerce, posiadasz wiedzę popartego E-commerce managera i chciałbyś samodzielnie pełnić tę rolę. Nic w tym złego jeśli masz na to czas, ochotę i siłę. Trzymam za Ciebie kciuki i widzimy się na polu walki o klienta w Internecie 🙂
Jeżeli czujesz potrzebę skonsultowania czy i jaką Twój sklep internetowy ma szansę na zwiększenie sprzedaży, zysków lub innych wskaźników, odezwij się do nas, a wykonamy dla Ciebie bezpłatnie analizę i przedstawimy rekomendacje do dalszego działania w e-marketingu. Zapraszam serdecznie. Cześć!